2025. augusztus 20-án új központi nyilvántartói (ICANN) rendelkezések lépnek életbe az új Regisztrációs Adatkezelési Szabályzatban (RDP) meghatározottak szerint. Ezek a gTLD domainek tulajdonosainak kapcsolattartói adatainak kezelésére vonatkoznak. A gTLD domainek a .com, .net, .org, .biz, .info, .name + minden új gTLD domain (új gTLD).
Ezek a változások hatással lesznek a domain tulajdonos adatainak (név, e-mail cím stb.) megszerzésének, felhasználásának és megosztásának módjára. Ugyanakkor javulni fog az adatvédelem, erősödik az átláthatóság és fokozódik a globális szabályozásoknak való megfelelés.
Milyen konkrét változások történnek?
- Előfordulhat, hogy e-mailt kap a Tucows/OpenSrs-től a domain tulajdonos kapcsolattartói adatainak ellenőrzésével kapcsolatban.
- Bizonyos kapcsolattartói adatok a továbbiakban nem lesznek nyilvánosan láthatók a WHOIS adatbázisban.
- További intézkedések kerülnek bevezetésre a domain kapcsolattartók biztonsága és kezelése érdekében.
Hol lehet ellenőrizni a kapcsolattartói adatokat?
- Közvetlenül az ügyfélfiókjában ellenőrizheti az adott gTLD domain részleteit.
- Az ott látható tulajdonosi kapcsolattartó mellett megtekintheti a tulajdonos kapcsolattartói adatait, amelyek a központi nyilvántartásban vannak rögzítve (az adatok automatikusan ékezetek nélkül jelennek meg).
Mikor kell frissítenie a kapcsolattartói adatait?
- ha a kapcsolattartói adatok elavultak és helytelenek
- frissíteni kell a domainhez tartozó kapcsolattartó adatokat az ügyfélfiókban;
- egy Hiteles Kérés benyújtásával kérni kell a frissítést a központi nyilvántartó adtabázisában.
- ha a nevét a cég/szervezet mezőben látja, annak ellenére, hogy a kapcsolattartója nem egyéni vállalkozó (hanem természetes személy)
- korábban nem volt lehetséges domaint regisztrálni cég/szervezet megadása nélkül;
- természetes személy esetén a megadott kereszt- és vezetéknév automatikusan bekerültek cég/szervezet névként;
- ellenőrizni kell és szükség esetén frissíteni kell a domainhez tartozó kapcsolattartó adatokat az ügyfélfiókban;
- egy Hiteles Kérés benyújtásával kérni kell a frissítést a központi nyilvántartó adtabázisában.
___________________________________________________________________
Miután kezdeményeztük a frissítést a központi nyilvántartónál, a legtöbb esetben szükség lesz egy megerősítésre egy linken keresztül, amely a tulajdonos e-mail címére kerül kiküldésre.
Bizonyos esetekben a frissítést tulajdonosváltásként veszik. Ilyen esetben egy megerősítő linket küldünk először az új tulajdonos e-mail címére, majd a jelenlegi tulajdonos e-mail címére. Ez azokra a domainekre is vonatkozik, amelyek kapcsolattartási adatai megegyeznek csak a cég/szervezet neve kerül eltávolításra.
A megerősítéssel kapcsolatos további információkat
itt talál.
Olyan esetben, ha a domain nevet már eleve természetes személy nevére regisztrálták, nem történik tulajdonosváltás.
Kivételt képeznek azok a domainek, amelyek esetében ténylegesen tulajdonosváltás fog történni vagy van folyamatban (cég/szervezet, kapcsolattartó személy, e-mail cím változása).