Kapcsolattartói adatok frissítése - NIS2 direktíva

2025. augusztus 20-án új központi nyilvántartói (ICANN) rendelkezések lépnek életbe az új Regisztrációs Adatkezelési Szabályzatban (RDP) meghatározottak szerint. Ezek a gTLD domainek tulajdonosainak kapcsolattartói adatainak kezelésére vonatkoznak. A gTLD domainek a .com, .net, .org, .biz, .info, .name + minden új gTLD domain (új gTLD).

Ezek a változások hatással lesznek a domain tulajdonos adatainak (név, e-mail cím stb.) megszerzésének, felhasználásának és megosztásának módjára. Ugyanakkor javulni fog az adatvédelem, erősödik az átláthatóság és fokozódik a globális szabályozásoknak való megfelelés.

Milyen konkrét változások történnek?
  • Előfordulhat, hogy e-mailt kap a Tucows/OpenSrs-től a domain tulajdonos kapcsolattartói adatainak ellenőrzésével kapcsolatban.
  • Bizonyos kapcsolattartói adatok a továbbiakban nem lesznek nyilvánosan láthatók a WHOIS adatbázisban.
  • További intézkedések kerülnek bevezetésre a domain kapcsolattartók biztonsága és kezelése érdekében.

Hol lehet ellenőrizni a kapcsolattartói adatokat?
  • Közvetlenül az ügyfélfiókjában ellenőrizheti az adott gTLD domain részleteit.
  • Az ott látható tulajdonosi kapcsolattartó mellett megtekintheti a tulajdonos kapcsolattartói adatait, amelyek a központi nyilvántartásban vannak rögzítve (az adatok automatikusan ékezetek nélkül jelennek meg).

Mikor kell frissítenie a kapcsolattartói adatait?

  • ha a kapcsolattartói adatok elavultak és helytelenek
    - frissíteni kell a domainhez tartozó kapcsolattartó adatokat az ügyfélfiókban;
    - egy Hiteles Kérés benyújtásával kérni kell a frissítést a központi nyilvántartó adtabázisában.

  • ha a nevét a cég/szervezet mezőben látja, annak ellenére, hogy a kapcsolattartója nem egyéni vállalkozó (hanem természetes személy)
    - korábban nem volt lehetséges domaint regisztrálni cég/szervezet megadása nélkül;
    - természetes személy esetén a megadott kereszt- és vezetéknév automatikusan bekerültek cég/szervezet névként;
    - ellenőrizni kell és szükség esetén frissíteni kell a domainhez tartozó kapcsolattartó adatokat az ügyfélfiókban;
    - egy Hiteles Kérés benyújtásával kérni kell a frissítést a központi nyilvántartó adtabázisában.
___________________________________________________________________

Miután kezdeményeztük a frissítést a központi nyilvántartónál, a legtöbb esetben szükség lesz egy megerősítésre egy linken keresztül, amely a tulajdonos e-mail címére kerül kiküldésre.

Bizonyos esetekben a frissítést tulajdonosváltásként veszik. Ilyen esetben egy megerősítő linket küldünk először az új tulajdonos e-mail címére, majd a jelenlegi tulajdonos e-mail címére. Ez azokra a domainekre is vonatkozik, amelyek kapcsolattartási adatai megegyeznek csak a cég/szervezet neve kerül eltávolításra.

A megerősítéssel kapcsolatos további információkat itt talál.

Olyan esetben, ha a domain nevet már eleve természetes személy nevére regisztrálták, nem történik tulajdonosváltás.
Kivételt képeznek azok a domainek, amelyek esetében ténylegesen tulajdonosváltás fog történni vagy van folyamatban (cég/szervezet, kapcsolattartó személy, e-mail cím változása).